۲۵ مرداد: سالگرد جان پمبرتون، خالق کوکاکولا
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 94
بازدید ماه : 424
بازدید کل : 161153
تعداد مطالب : 470
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

۱۲۶ سال پیش در چنین روزی جان پمبرتون شیمیدان و مخترع برجسته آمریکایی در شهر آتلانتای ایالت جورجیای آمریکا فوت کرد. شاید نام او در ذهن ها آشنا نباشد ولی آنچه که وی از خود بجای گذاشت امروزه تبدیل به یک امپراتوری عظیم شده است. این شیمیدان برجسته خالق امپراتوری کوکاکولاست که امروزه در هر جایی می‌توان محصولات و آثار آن را مشاهده کرد.

جان پمبرتون در 8 جولای 1831 در ناکسویل جورجیا متولد شد. وی توانست در سال 1859 به عنوان داروساز تجربی از کالج ماکون در جورجیا فارغ التحصیل شود. در آوریل سال 1865 جان پمبرتون زمانی که در ارتش خدمت می‌کرد، در خلال جنگ کلومبوس مجروح شد. در دوران درمان برای از بین بردن درد مجبور به استفاده از داروی مورفین شد که بدلیل استفاده زیاد از آن تقریبا به مرفین معتاد شده بود. با توجه به این موضوع که جان پمبرتون خود داروساز بود به فکر ساخت دارویی افتاد تا بتواند اعتیاد خود به مورفین را درمان کند. در ابتدا شروع به کار بر روی داروهای ضد درد کرد سپس به سراغ ساخت نوشیدنی‌های خاص نمود. اولین نوشیدنی که به نام خود ثبت کرد را تحت عنوان "شراب کوکای فرانسوی پمبرتون" عرضه نمود. در سال 1886 با توجه به وضع قوانین جدید در خصوص مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مصرف مواد مخدر، جان پمبرتون شروع به تحقیق بصورت سعی و خطا برای ساخت یک نوشیدنی غیر الکلی کرد تا بتواند آن را جایگزین نوشیدنی قبلی خود کند و سرانجام موفق به بدست آوردن فرمول نوشیدنی معروف کوکاکولا شد.

در همان ابتدای راه برای گسترش کسب و کار نوشیدنی غیر الکلی تحت عنوان کوکاکولا، جان پمبرتون دچار بیماری شد و تصمیم گرفت تا حق مالکیت فرمول کوکا کولا و سهم خود از این کسب و کار را بفروشد. البته مخارج بالای اعتیاد وی نیز در این تصمیم بی تاثیر نبود. با این وجود جان پمبرتون اعتقاد داشت که کوکاکولا روزی تبدیل به نوشیدنی ملی در کشور امریکا خواهد شد که این تفکر ذهنیت اشتباه و بدور از واقعیت نبوده است. به همین منظور تصمیم گرفت تا بخشی از سهم خود را به نام پسرش کند ولی پسرش ترجیه داد تا پول نقد در اختیار داشته باشد و به همین دلیل کل سهم جان پمبرتون توسط «آیا کندلر» در همان سال‌های ابتدایی خریداری شد.

سرانجام در 16 اگست سال 1888 جان پمبرتون در 57 سالگی در حالی که بدلیل بیماری سرطان شکم و اعتیاد مورفین به شدت ضعیف شده بود چشم از جهان فروبست ولی نام اختراع وی یعنی کوکاکولا دنیا را به تسخیر خود درآورده است.




:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: کوکاکولا ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : mhy
ت : شنبه 25 مرداد 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com